Thursday, December 4, 2008

Pengalaman Pertama

Kuih pertama yang kami bertiga buat adalah sarang semut.Nama macam geli je.Yela.Semut kan banyak n kemut2 je depa angkut benda2 manis.Tapi kuih ni cedap tau..

ni la bahan2 yang kami nak guna untuk suma jenis kuih

Tepat jam 3.30 petang mama da nak start projek julung2 kali neh.Haha.Kami pun siap2 suma bahan n letak satu tempat.Senang untuk kami capai je apa yang dia nak dalam resepi tu.Then bermulalah apa yang dirancang.
Miss Tinta yang semangat je pukul bahan2 tuh.Hehehe


Ni la rupa kuihnya..Kita bagi dia bulat2..Tembam cket..Pastu tabur choc rise atas dia..So simple.Ingatkan susah bebenor nak buat kuih neh..Hehehe.

Ciap suma mestila kena bakar.Lebih kurang 5-8 minit je masakla.Nyum2.Amatla sedap.Thanx to mama.=)
NEXT
Huhu..lepas siap jer sarang semut tu terus sediakan bahan untuk next resepi.Kulit buaya.Ni lagi satu.Dah xde kulit laen ke nak buat nama dia.Ermm..tahla.Miss Tinta pun tatau nape.saat jari jemari baru je nak memulakan langkah pertama, tangan Tinta dah hinggap pada tutup tin Planta.Adesh!!Sakit..

Ni la kawasan yng telah terhinggap dan terluka dek tutp tin tuh..hurmm..

Walau apa pun terjadi,Miss Tinta tak patah semangat pun..Hehehe.Projek ttap diteruskan cuma tergendala sebentar dek darah yang tak mahu plak benti2.

Deretan kuih yang sedang menunggu turn nak dibakar

Pembakaran sedang dijalankan..

mangsa kebakaran..HAHAHA

And lagi satu kejadian yang amat besar adalah Miss Tinta silap masuk tepung.Ayakk!!Sori mom.Tepung kek disangkanya tepung jagung..Hahaha.Akibatnya kulit buaya neh betul2 jadi macam kulit boya.Liat.Haha.Tapi orang2 kat umah ni kena abiskan jugak kuih ni.Arahan dari Tinta.Haha.

Inilaa pengalaman pertama Miss Tinta buat kuih raya tradisional ni.Harap2 tak kena reject.Huhu.Kita jumpa pada hari seterusnya.=P~

::MISI TAMAT PADA=9.30pm

12 comments:

sabrosa said...

waaaa..besnya..xsabar la makan..kena p beraya kat taiping plak la tahun ni nampaknya..kalo x x merasa la nk mkn kuih buatan tangan cik tinta ni..hehhe..sapa nk join trip to taiping angkat tgn???

.iwan. said...

waaa.rajin buat.salu org buat utk raya adilfitri jer.nie raya hajipun buat.
hehehe

ALUNAN TINTA said...

sabrosa=)
haha..maila ramai2..

ALUNAN TINTA said...

iwan=)
ramai org kat umah bleyla buat..kalo x jgn haraplaa..hehehe

wanridzuan said...

huhu..gus2..besa la tu mula blaja xkan nak pro trus kan...jgn lupe anta kat umah kuih tu

ALUNAN TINTA said...

wan=)
kat mana la saya nak halakan kuih2 tuh..baek masuk perut..haha

.iwan. said...

tapi kan.
kuih ape buaya tuh mcm kuih semperit jer.
hahaha

Diamilikku said...

REJECTED.....
bukak tin planta pun boleh luka..
mcm mana nak jadi adik ipaq nih
hahahahahahha...

Encik sabrosa..
setakat skarang takde masuk list yer turn taiping tuh...simpan dulu

sabrosa said...

hahahha...no komen..

*SiRibenMerah said...

alahai.. cian dia.. hehehe.. luka x teruk ye dik.. jgn manja2 sgt.. ahaks =P~

*achik, nk turun taiping ke raya neh?? amboi2.. sume org nk kumpul kat Kedah neh haaa.. yg dia lak nk pegi Taiping.. Miss Tinta, sila balik kedah yek.. ahaks =P

ALUNAN TINTA said...

family sabrosa=)
bagi 10 sebab Tinta kena turun kedah ekk..family i suma kat cni..adik akak2 yg nak mai cni ok..=P

sabrosa said...

yela2..xmau p la taiping..